قیمت ناودانی، لیست قیمت انواع ناودانی های سبک و سنگین

آخرین بروز رسانی در تاریخ دوشنبه 4 اردیبهشت 1402

لیست قیمت ناودانی های هم وزن اروپا DIN1026


نام کالا سایز متراژ وزن قیمت هر گرم
(کارخانه)
قیمت هر گرم
(تهران)
ناودانی 8 8 12 متری 105 کیلوگرم تماس بگیرید تماس بگیرید
ناودانی 10 10 12 متری 125 کیلوگرم تماس بگیرید 320.000 ریال
ناودانی 12 12 12 متری 160 کیلوگرم تماس بگیرید 320.000 ریال
ناودانی 14 14 12 متری 195 کیلوگرم تماس بگیرید 320.000 ریال
ناودانی 16 16 12 متری 225 کیلوگرم تماس بگیرید 330.000 ریال
ناودانی 18 18 12 متری 265 کیلوگرم تماس بگیرید 320.000 ریال
ناودانی 20 20 12 متری 305 کیلوگرم تماس بگیرید 330.000 ریال
ناودانی 22 22 12 متری 356 کیلوگرم تماس بگیرید 320.000 ریال
ناودانی 24 24 12 متری 395 کیلوگرم تماس بگیرید 330.000 ریال
ناودانی 26 26 12 متری 460 کیلوگرم تماس بگیرید تماس بگیرید

با ما در تماس باشید



برای ارتباط با بخش

۰۲۱-۸۸۱۷۱۰۰۶-۷

دفتر مرکزی و فروش

خیابان شهید بهشتی، بعد از سهروردی، پلاک ۱۹۳

ناودانی

ناودانی ها از مصالح پرکاربرد هستند و قیمت ناودانی نیز یکی از عوامل پر اهمیت برای فعالین در حوزه های صنعت است. ناودانی در مقایسه با سایر آهن آلات مثلاً تیرآهن های I شکل سبک تر بوده و انعطاف پذیری بیشتری دارند. اما مقاومت پیچشی این محصولات کمتر است که این امر ممکن است تحت شرایط خاص باعث پیچش آنها شود. اختلاف وزن ناودانی با محصولاتی مانند تیرآهن ناشی از سطح مقطع U شکل یا C شکل این محصولات است.

این محصول به عنوان ماده اولیه در صنایع بسیاری مانند صنعت ساختمان، صنعت خودروسازی و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرد؛ و جزء محصولاتی است که عرضه آن به مقدار کافی در بازار باعث فراهم آوردن زیربنای رشد صنایع تولیدی صنعتی می شود.

خوشبختانه از آنجا که کشور ایران جزء کشورهای پیشرو در صنعت فولاد به حساب می آید این محصول در سایز‌های مختلف در داخل کشور تولید می شود و می‌توان آن را به قیمت مناسب با برند های داخلی از بازار تهیه کرد. اما با این وجود هنوز محدودیت هایی در تولید نبشی های با سایز بزرگ‌تر وجود دارد به طوری که بعضی از اندازه های خاص ناودانی باید از برندهای وارداتی تأمین شود. در ادامه این محصول را از نظر خصوصیات ابعاد و قیمت ناودانی در بازار های داخلی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

موارد استفاده ناودانی

ناودانی کاربردهای زیادی دارد و بیشتر در سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد از جمله موارد استفاده ناودانی عبارت است از:

  • استفاده ناودانی ها در ساخت دیوار، برای سازه های فلزی گاراژ ها، انبارها، کارگاه ها و مانند آنها. ناودانی ها معمولاً همراه با تیرآهن های I و سایر محصولات آهنی در ساختمان های اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می گیرند. این محصول معمولاً به وسیله جوشکاری یا پرچ ها به محل متصل می‌شود و نسبت به وزن کم خود استحکام زیادی را ایجاد می کند.
  • استفاده در سقف های ساده که بار زیادی را تحمل نمی‌کنند. در این سقف ها ناودانی را می توان به صورت کانال عرضی یا تیر عرضی طاق استفاده کرد. اما در سقف‌های سنگین تر از تیرآهن های I استفاده می‌شود.
  • استفاده در درها و پنجره به عنوان چارچوب. ناودانی ها چهار چوب محکم و امنی را برای درها و پنجره ها ایجاد می‌کنند. این چارچوب ها از سه یا چهار قطعه از ناودانی تشکیل شده و دیوار در قسمت یو شکل ناودانی قرار می گیرد در نتیجه سطح صاف بیرونی ناودانی چهارچوب مناسبی را برای درها و پنجره‌ها ایجاد می‌کند.
  • ·          استفاده در بدنه خودرو ها و وسایل نقلیه. یکی دیگر از کاربردهای ناودانی استفاده در صنایع خودروسازی است. از ناودانی های سنگین تر برای قسمتهای اصلی خودرو استفاده می شود و از ناودانی های سبک تر به عنوان نگه‌دارنده اجزای خودرو و حمایت از آنها استفاده می شود. ناودانی علاوه بر اینکه استحکام لازم را برای چارچوب خودرو دارد به دلیل انعطاف پذیری بیشتری که نسبت به فولاد سخت دارد می تواند تکان های ناشی از خودرو و اجزای آن را در خود پخش کرده و میرا کند.

خصوصیات ناودانی

ناودانی می‌تواند از مواد مختلفی ساخته شود اما رایج ترین و پرکاربردترین نوع محصول از جنس فلزاتی مانند آلومینیوم، فولاد، آهن یا از جنس ورق گالوانیزه هستند. ناودانی از دو بال و یک بستر که به اصطلاح جان ناودان نام دارد تشکیل شده است. دو بال ناودان بر جان آن عمود است و شکل U یا شکل C آن را می سازد.

اندازه ناودان بر اساس اندازه جان مشخص می‌شود و اندازه بالها برای یک جان مشخص ثابت است. تولید ناودانی بر اساس استاندارد های مشخص که معروف‌ترین آن استاندارد اروپایی (DIN-1026) است صورت می گیرد. اگر برای یک سایز ناودانی دو اندازه مختلف بال وجود داشته باشد اندازه بال به دنبال اندازه جان ناودان نوشته می شود، مثلاً یک ناودانی 2×4 یک ناودانی با سایز ۴ با طول بال ۲ سانتی متر است.

در ایران استاندارد به شماره 1-4477 مربوط به ناودانی های نورد گرم با لبه گرد و بال شیب دار است. ناودانی ها در شاخه های ۶ متری و ۱۲ متری به بازار عرضه می‌شوند. این محصول معمولاً از سایز ۴ تا سایز ۶۵ سانتی متر در بازار یافت می شود.

وزن ناودانی تابع ابعاد آن و به بخصوص ضخامت است. وزن به طور مستقیم بر قیمت ناودانی تأثیر گذار است. مثلاً وزن یک شاخه ۶ متری ناودانی با سایز ۸ و طبق استاندارد ملی شماره 1-4477 تقریباً 9/51 کیلوگرم است. همچنین قیمت محصول و عرضه آن در بازار بر حسب کیلوگرم است.

همان‌طور که گفته شد ناودانی بر اساس استاندارد های مختلف تولید می شود که متداول ترین استاندارد آن استاندارد اروپایی است. تحت این استاندارد دو نوع ناودانی به نام ناودانی UPE که در آن سطح مقطع شبیه به حرف U است و در آن بال ها موازی با هم هستند، و ناودانی UNP که در آن بخش داخلی بال ها مخروطی شکل یا شیب دار هستند، تولید می شود. بنابراین در حالت پیشرفته تر ناودانی با اندازه های مختلفی نشان داده می شود که در شکل و جدول زیر مثالی از اندازه های ناودانی ذکر شده است.

نوع تولید وزن طولی h (mm) B (mm) tw (mm) tf (mm) r 1 (mm) r 2 (mm)
C 50X25X5X6 نورد گرم 95/3 50 25 5 6 6 3
C 75x40x5x7 نورد گرم\لیزر 6.95 75 40 5 7 8 4

قیمت ناودانی

با توجه به اینکه ناودانی از محصولات پایه به شمار می آید قیمت آن متناسب با تغییرات قیمت مواد سازنده آن تغییر می کند. مثلاً عامل اصلی تغییر قیمت ناودانی های فولادی تغییر قیمت فولاد در بازار است که این خود به وسیله عوامل مختلفی مانند عوامل سیاسی، عرضه و تقاضا، نرخ ارز، عوامل اقتصادی مانند هزینه حمل و نقل و غیره تعیین می شود.

امروزه قیمت این محصولات به صورت لحظه ای تغییر می کند و قیمت‌ها به‌وسیله سایت های اطلاع رسانی به‌صورت آنلاین در اختیار خریداران قرار می گیرد.

همچنین برند ناودانی از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت آن است. قیمت ناودانی بسته به برند آن می تواند متفاوت باشد برندهای موجود در بازار ایران عبارت‌اند از اروپا، اسپیرال، شکفته، فایکو، فولاد تهران، فولاد فراد، ناب تبریز و هم وزن اروپا.

قیمت ناودانی اصفهان

استعلام قیمت ناودانی اصفهان از مواردی می باشد که افراد زیادی روزانه اقدام به انجام آن می کنند. شرکت توسعه فولاد آذر آذین به عنوان یکی از معتبرترین تولید کنندگان و تامین کننده گان آهن آلات، قیمت ناودانی اصفهان را در سایزهای ۶ تا ۳۰ در طول های ۶ و ۱۲ متری را در سایت خود به اطلاع عموم می رساند. لازم به ذکر است قیمت ها به صورت روزانه به روز می شوند و اگر در برخی از موارد آپدیت قیمت ها به صورت روزانه نبود با مشاورین ما تماس بگیرید.

عوامل اثرگذار بر قیمت ناودانی

با توجه به متغیر بودن اوضاع بازار آهن و فولاد و تغییر مداوم قیمت ناودانی، اطلاع از عواملی که موجب این نوسانات می‌شود برای افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بسیار حائز اهمیت و ضروری است، زیرا از مهمترین عواملی که به طور اختصاصی در قیمت روز ناودانی اثرگذار است را می‌توان به انواع مختلف ناودانی نسبت داد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، علاوه‌براین نحوه تولید این محصول، وزن ناودانی، جنس محصول، کارخانه تولید ناودانی و… از جمله پارامترهایی است که در تعیین قیمت ناودانی تأثیر مستقیم دارد.

قیمت ناودانی بر اساس سایز

همان‌طور که گفته شد سایز ناودانی بر اساس ارتفاع جان ناودانی بیان می شود و از سایز ۴ تا سایز ۶۵ در بازارهای ایران یافت می‌شود. علاوه بر عوامل گفته شده در بخش قبل قیمت ناودانی را می‌توان بر اساس سایز ناودانی طبقه بندی کرد که در این بخش به آن می پردازیم.

قبل از پرداختن به قیمت ناودانی بر اساس سایز دانستن این نکته ضروری است که محل تهیه ناودانی و برندی که ناودانی از آن است نیز در قیمت این محصول تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. برای مثال ممکن است قیمت ناودانی در بعضی از برند ها مانند برند اروپا به ازای هر کیلوگرم تا بیشتر از ۲۵ درصد بالاتر از سایر برندهای موجود باشد. عامل اصلی این موضوع فروش این محصول به وسیله واسطه ها در بازار ایران و وارداتی بودن بعضی از برندها است.

همچنین عامل دخیل دیگر در قیمت ناودانی محلی است که خرید ناودانی از آنجا صورت می‌گیرد و مسلماً قیمت ناودانی های ساخت داخل درب کارخانه با قیمت کمتری نسبت به ناودانی های وارداتی موجود در بنگاه های معاملاتی شهر ها عرضه می شوند. ناودانی های با اندازه بزرگ‌تر معمولاً از سایز ۲۰ به بالا ممکن است وارداتی باشند که این موضوع باعث می شود که قیمت خرید این محصولات به ازای هر کیلوگرم چندین برابر ناودانی های ساخت داخل باشد.

ناودانی ها در ایران تحت استاندارد ملی شماره 1-4477 تولید می‌شود که این استاندارد دربرگیرنده استاندارد اروپایی  DIN EN 1026-1:2009 برای ناودانی های سنگین و استاندارد روسی GOST 8240: 1997 برای ناودان های سبک است.

 قیمت ناودانی سایز ۸

ناودانی سایز ۸ از ناودانی های در دسترس بوده و وزن هر متر از شاخه ناودانی سنگین این سایز (استاندارد DIN EN 1026-1:2009) حدود 65/8 کیلوگرم است. این محصول با عرض بال ۴۵ میلی متر عرضه می شود.

وزن هر متر از شاخه سایز 8 برای ناودانی های سبک (استاندارد روسی GOST 8240: 1997) 5/7 کیلوگرم است و عرض ناودانی در این استاندارد ۴۰ میلی متر است. این سایز ناودانی مانند سایر سایزها در شاخه های ۶ متری و ۱۲ متری در بازار عرضه می شود.

 قیمت ناودانی سایز ۱۰

وزن هر متر از شاخه ناودانی سایز ۱۰ سنگین تقریباً 6/10 کیلوگرم است و طول بال آن ۵۰ میلی‌متر است. در حالی که وزن ناودانی سبک این سایز به ازای هر متر از شاخه 59/8 کیلوگرم است. طول بال برای ناودانی سبک ۴۶ میلی‌متر می باشد.

بنابراین تفاوت قیمت ناودانی سنگین سایز 10 به ازای واحد طول نسبت به ناودانی سایز 8 تقریباً ۲۲ درصد است. وبه طور مشابه اختلاف قیمت بین ناودانی های سایز ۱۰ و 8 سبک چیزی حدود ۲۲ درصد است. یعنی اگر قیمت هر متر ناودانی سایز 8 سنگین 181 هزار تومان باشد قیمت هرمتر ناودانی سنگین سایز 10 بیست و دو درصد بیشتر یعنی 221 هزار تومان است.

قیمت ناودانی سایز ۱۲

وزن هر متر از شاخه ناودانی سنگین این سایز تقریباً 4/13 کیلوگرم است و با طول بال ۵۵ میلی متر عرضه می شود. در حالیکه وزن هر متر از شاخه ناودانی سبک سایز ۱۲ تقریباً 4/10 کیلوگرم با طول بال ۵۲ میلی‌متر است و در بازار قابل تهیه است. بنابراین اختلاف قیمت ناودانی سنگین سایز ۱۲ و سایز ۱۰ به ازای واحد طول چیزی حدود ۲۶ درصد است.

قیمت ناودانی سایز ۱۴

این ناودانی در ساخت چهارچوب سازه ها کاربرد زیادی دارد. وزن هر متر از شاخه آن برای ناودانی سنگین چیزی حدود ۱۶ کیلوگرم است که با طول بال ۶۰ میلی‌متر عرضه می شود، درحالیکه ناودانی سبک این سایز وزنی حدود 30/12 کیلوگرم به ازای هر متر شاخه دارد و طول بال ناودانی سبک این سایز ۵۸ میلی‌متر است.

اختلاف قیمت ناودانی سایز ۱۴ و سایز ۱۲ برای ناودانی های سنگین چیزی حدود ۱۹ درصد است که البته در بخش های قبل اشاره شد که این اختلاف ممکن است بسته به برند ناودانی (در صورت که صادراتی یا وارداتی باشد) تا چندین برابر تغییر کند. اما معمولاً این اختلاف قیمت برای ناودانی های داخلی چیزی حدود همین عدد است.

همچنین اختلاف قیمت ناودانی سایز ۱۴ و ۱۲ سبک چیزی حدود ۱۸ درصد است.

قیمت ناودانی سایز ۱۶

ناودانی های سایز ۱۶ سنگین با طول بال ۶۵ میلی‌متر عرضه می شوند. وزن هر متر از شاخه این ناودانی چیزی حدود 6/18 کیلوگرم است. بنابراین وزن شاخه ۶ متری این محصول به 6/111 کیلوگرم می رسد. در حالیکه ناودانی سایز ۱۶ سبک، دارای وزن هر متر شاخه 2/14 کیلوگرم است و وزن شاخه ۶ متری این نوع ناودانی 2/85 کیلوگرم می باشد.

اختلاف قیمت بین ناودانی های سایز ۱۶ و سایز ۱۴ سنگین به ازای واحد طول تقریباً ۱۶ درصد است در حالی که این اختلاف قیمت برای ناودانی های سبک سایز ۱۶ و ۱۴ چیزی حدود ۱۵ درصد است.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه قیمت ناودانی تابع عوامل بسیار زیادی از قبیل عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، عرضه و تقاضا و تولیدات کارخانه است و همچنین اتفاقات غیر قابل پیش بینی و لحظه ای بر قیمت این محصول تأثیر گذار است، امروزه قیمت محصولاتی از این قبیل به صورت لحظه ای رصد شود.

یکی از راه های مناسب برای آگاهی از قیمت ناودانی استفاده از سیستم های آنلاین و سایت های اینترنتی است. این سایت ها با درج قیمت لحظه ای محصولات که در درب کارخانه یا بنگاه های معاملاتی به فروش رفته است امکان رصد تغییرات کلی قیمت را فراهم می آورند. از ویژگی های خوب این سیستم ها ارائه قیمت ها برای سایز های مختلف و موجود است که در نتیجه خرید محصول را با توجه به شرایط مشتری برای او راحت می کند.

قیمت نبشی در توسعه فولاد آذر آذین