قیمت میلگرد و لیست قیمت انواع میلگرد

آخرین بروز رسانی در تاریخ 4 اسفند 1401

میلگردهای البرز تاکستان


نام کالا سایز متراژ وزن قیمت هر گرم
(کارخانه)
قیمت هر گرم
(تهران)
میلگرد A2-10 10
میلگرد A2-12 12
میلگرد A3-14 14 154.000 ریال
میلگرد A3-16 16 154.000 ریال
میلگرد A3-18 18 154.000 ریال
میلگرد A3-20 20 154.000 ریال
میلگرد A3-22 22
میلگرد A3-25 25

با ما در تماس باشید



برای ارتباط با بخش

۰۲۱-۸۸۱۷۱۰۰۶-۷

دفتر مرکزی و فروش

خیابان شهید بهشتی، بعد از سهروردی، پلاک ۱۹۳


با ما در تماس باشید

برای ارتباط با بخش

۰۲۱-۸۸۱۷۱۰۰۶-۷
دفتر مرکزی و فروش

خیابان شهید بهشتی، بعد از سهروردی، پلاک ۱۹۳

میلگرد چیست؟

قبل از آن که سراغ قیمت میلگرد ها برویم بهتر است ابتدا با انواع میلگرد ها، ویژگی ­ها، اندازه و حقایق کاربردی در مورد آن آشنا شوید، تا میلگرد مناسب برای کار خود را بیابید. عواملی که به طور مستقیم با قیمت میلگرد مرتبط هستند را می­توان با جست و جو در عوامل موثر بر قیمت فولاد پیدا کرد.

قیمت میلگرد چگونه تعیین می شود؟

آنچه که واضح است این است که قیمت میلگرد بر اساس میزان میلگرد مورد نیاز شما برای هر کاربردی متفاوت خواهدبود. اگر میلگرد را برای افزایش استحکام بتن، نیاز دارید، به ازای اندازه میلگرد و مقدار بتنی که استفاده می‌کنید، قیمت تمام شده میلگردهای نهایی نیز متفاوت خواهدبود.

چه عواملی بر قیمت میلگرد تاثیر می­گذارد؟

از آنجا که جنس میلگرد از فولاد است، باید این نکته را بدانید که هر چیزی که بر قیمت فولاد تاثیر می­گذارد بر قیمت میلگرد نیز تاثیر خواهد داشت. پس برای آشنایی با عوامل موثر بر قیمت میلگرد بهتر است با عوامل موثر بر قیمت آهن آشنا شوید. بازار فولاد و آهن آلات، بازی پیچیده است، و درست زمانی که فکر می­کنید کنترل همه چیز را در اختیار دارید، ممکن است ناگهان قیمت جهانی آن از کنترل و بودجه شما خارج شود. این مقاله سند جامعی برای توضیح عوامل موثر بر قیمت میلگرد نیست، اما ممکن است تا حدودی نوسانات قیمت میلگرد ها را توضیح دهد.

قیمت میلگرد

نکات کاربردی در مورد میلگردها

میلگرد ها به چه منظوری استفاده می­شوند؟

میلگرد (مخفف میله تقویت­ کننده) میله ­ای فولادی است که به عنوان وسیله­ ای کششی در سازه­ های بتنی و بنایی مانند ساختمان ­ها، جاده­ ها و پل­ ها استفاده می­شود. تا مقاومت و قابلیت ماندن بتن را در حالت فشرده افزایش دهد. بتن ماده­ای است که از نظر فشاری بسیار قوی، اما به لحاظ کششی تا حدودی ضعیف است. برای جبران این عدم تعادل در ساختار بتن، میلگرد به آن اضافه می­شود تا بارهای کششی را تحمل کند.

چه زمانی میلگرد در بتن مورد نیاز است؟

در بتنی که بارهای سنگین را حمل می­کند (مانند پایه ها، دیوارهای پایه، ستون­ها و جاده­ ها) تقریباً همیشه به فولاد تقویت­ کننده یا همان میلگرد نیاز است. اما باید توجه داشت که همه کارهای بتنی به میلگرد نیاز ندارند. پروژه­ های بتنی مانند ساخت مسیرها، برخی از راهروها و کف سوله­ های کوچک، عموماً به هیچ گونه تقویت­ کننده فولادی نیاز ندارند. با این حال، افزودن میلگرد فولادی به این پروژه ­های کوچک، همیشه استحکام بیش­تری را به همراه خواهد داشت.

میلگرد به کنترل ترک خوردگی بتن به دلیل ترک­ های انقباضی ناشی از عمل آوری یا تغییرات دما کمک می­کند. بتن به تنهایی در هنگام خشک شدن بسیار محکم است اما استحکام کششی لازم را برای جلوگیری از ترک ­خوردگی و فرسایش ندارد. هنگامی­ که میلگرد قبل از ریختن بتن در جای خود قرار می­گیرد، پیوندی را تشکیل می­دهد که ساختار را به عنوان کلی منسجم بهبود می­بخشد.

هنگام قرار دادن میلگرد قبل از ریختن بتن باید دقت زیادی صورت گیرد. اگر در صورتی که قرارگیری میلگرد نادرست باشد، ممکن است مقاومت تسلیم بتن به شدت به خطر بیفتد. اندازه­ گیری دقیق بسیار مهم است زیرا اشتباهات یک یا دو سانتی متری در هنگام فاصله­ گذاری میلگردها می­تواند مقاومت کششی بتن را تا 20٪ کاهش دهد. نه تنها این، بلکه انتخاب اندازه نادرست میلگرد ممکن است منجر به کاهش آرماتور تا 35٪ شود و این می­تواند به این معنی باشد که برای یکپارچگی و استحکام سازه، آرماتور کافی ارائه نمی­شود.

میلگرد در چه اندازه­ هایی ساخته می­شود؟

 اندازه‌های استاندارد میلگرد برای هر کشوری متفاوت است. برای مثال اندازه­ های استاندارد برای کشور ایالات ­متحده به صورت 3#، 4#، 5#، 6#، 7#، 8#، 9#، 11# و 14# است. این اندازه‌ها قطر را در واحدهای ⅛ اینچ برای اندازه‌های میله #2 تا #8 نشان می‌دهند، به طوری که  8# = 8/8 اینچ = قطر 1 اینچ است. با این حساب قطر استاندارد میلگردها در آمریکا بین 8/5 تا 44 میلیمتر است.

در ایران نیز معمولا قطر استاندارد میلگردها بین 6 تا 60 میلیمتر است. طول میلگردها نیز معمولا ۱۲ متر بوده که البته برای میلگرد با قطر کمتر از ۱۰ میلیمتر امکان تولید به‌صورت کلاف هم وجود دارد.

صندلی میلگرد برای چه مواردی کاربرد دارد؟

رایج­ترین نوع صندلی ­های میلگردی، صندلی ­هایی هستند که میلگرد های شما را از روی زمین بلند می­کنند و پوشش بتنی مناسب را برای آن فراهم می­کنند. این صندلی­ ها معمولا در کارهای فونداسیون مانند دال­ ها و دال­ های بتنی کفی به کار می­روند.

کوپلرهای میلگرد چیست؟

کوپلرهای میلگرد اتصالاتی هستند که برای اتصال دو تکه میلگرد در مواقعی که اتصالات لپینگ مناسب یا مجاز نیستند در ناحیه خاصی از کار ایجاد می­شوند. اتصال­ دهنده های میلگرد خوب هستند زیرا می­توانند طراحی را ساده کرده و مقدار میلگرد مورد نیاز را کاهش دهند و در عین حال همان مقاومت کششی مورد نیاز را حفظ کنند.

ساخت میلگرد چگونه است؟

هنگامی که نقشه­ های دقیق میلگرد تایید شد، سازنده میلگرد انتهای هر میلگرد را طبق مشخصات با تجهیزات قوی برش می­دهد، خم و یا تکمیل می­کند. این فرآیند باید با جزئیات زیاد انجام شود، زیرا در نهایت با توجه به نقشه­ های مهندسی شده اولیه در محل کار ارسال و استفاده می­شود.

چرا سطح میلگرد دارای برآمدگی است؟

سطح میلگرد دارای برجستگی­ هایی برای بهبود چسبندگی بتن به میلگرد و افزایش مقاومت آن در برابر حرکت چسبندگی بتن می­باشد.

آیا می ­توان میلگرد را خم کرد؟

بله میلگرد را می­توان خم کرد. به احتمال زیاد، هنگام مراجعه به بازار، میلگردهای خم شده هم خواهید دید که برای مطابقت با نقشه­ های مهندسی خاص ساخته شده­ اند. از آنجایی که خمش فولاد استحکام آن را در خم تغییر می­دهد، باید با دقت بسیار انجام شود تا الزامات استاندارد آن رعایت شود و از شکست سازه جلوگیری شود.

اگر میله در طول فرآیند شکافته یا شکسته شود، جزو ضایعات محسوب می­شود و میله جدید برای جایگزینی از دستگاه ­های خم کن عبور می­کند. میلگرد بسیار مستحکم است و از ماشین آلات خاص در کارگاه ساخت برای خم کردن آن­ها به ابعاد دقیق استفاده می­شود تا بعداً برای ایجاد ساختاری برای تقویت بتن استفاده شود.

آیا میلگرد قابل برش است؟

همانطور که میلگرد را می­توان خم کرد، برش هم می­توان داد. برش را می­توان به روش­ های مختلفی انجام داد، مانند اره با تیغه فلزی درجه­بندی شده، استفاده از مشعل برای بریدن میله با گرمای شدید، اره نواری و … . میزان میلگرد مورد نیاز شما برای برش برای هر کاربردی متفاوت خواهدبود. اگر میلگرد را برای تقویت بتن مورد نیاز دارید، به ازای هر مقدار بتنی که استفاده می‌کنید، اندازه برش میلگرد متفاوت خواهد بود.

میلگردهای داول برای چه مواردی استفاده می­شوند؟

میلگردهای داول در پایه بتنی نصب می­شوند تا آن را به بنای دیگر یا سازه بتنی بالای آن متصل کنند. برای استفاده در خانه ­ای با پایه بتنی، دیواره ساقه بلوک بتنی و یا دال بتنی، داول­ ها در داخل سلول­های بلوک بتنی گذاشته می­شوند، سپس به درون خود دال خم می­شوند تا همه چیز را برای استحکام سازه به هم وصل کنند.

پوشش اپوکسی برای چیست؟

اپوکسی پوششی سخت، شیمیایی و مقاوم در برابر حلال ایجاد می­کند. معمولاً روی بتن و فولاد برای ایجاد مقاومت در برابر آب، قلیایی و اسیدها استفاده می­شوند.

قفس­ های میلگرد چگونه بسته می ­شوند؟

انواع مختلفی از بند وجود دارد که برای محکم کردن میلگردهای به یکدیگر استفاده می­شود. برای سرعت و امنیت، اتصال دو طرفه گزینه مناسب­تری است. این اتصال میلگرد را در برابر جابجایی، به دلیل حمل و نقل و قرار دادن بتن، مقاوم نگه می­دارد. اتصال دو طرفه بسیار ساده است. سیم اتصال دو طرفه می شود و سپس دور میلگردها را به صورت مورب می پیچند به ­طوری که انتهای سیم در بالا قرار گیرد. سپس سیم ها را با یک انبردست به هم می پیچند تا در مقابل میلگرد محکم شوند. سپس سیم با انبردست بریده می شود. همچنین ممکن است یک پیچ اضافی برای تضمین تناسب میله‌ها اعمال شود. این فرآیند را در تمام نقاط اتصال تکرار می­کنند تا قفس میلگرد کامل شود.

تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت میلگرد

طبق قانون عرضه و تقاضا هر چه عرضه کالایی کمتر باشد، قیمت آن بیش­تر است. این امر به ویژه در بازار فولاد صادق است زیرا تقاضا برای سال­ها است که به طور پیوسته در حال افزایش است، آن هم به این دلیل که کاربردهای جدیدی برای استفاده از این فلز معجزه آسا پیدا می­شود. پس با افزایش تقاضا و یا کاهش عرضه فولاد، باید این انتظار را داشت که قیمت میلگرد افزایش پیدا کند.

البته نه تنها باید عرضه و تقاضای فعلی را در نظر بگیریم، بلکه باید دانست که صندوق های مالی نیز به پیش­بینی ­ها و روندها نگاه می­کنند تا تصمیم بگیرند که قیمت هر پوند فولاد چقدر باشد.

تاثیر هزینه مواد بر قیمت میلگرد

 فولاد از اجزای مختلف، عمدتاً ضایعات (بازیافت) فلز و سنگ ­آهن تشکیل شده­است. زمانی که این مواد با کمبود مواجه باشند، هزینه تمام شده محصول به طور طبیعی افزایش می­یابد، اما زمانی که قیمت مواد اولیه افزایش می­یابد، اثر ضرب ه­ای مستقیمی بر قیمت تمام­ شده فولاد احساس می­شود.

تاثیر هزینه­ های حمل و نقل و نیروی کار بر قیمت میلگرد

در حالی که محصولات تولید داخل معمولا ارزان­تر تمام می­شود، اما همیشه این طور نیست. هزینه­ های ارسال و حمل و نقل به داخل و خارج از کشور بسته به زمان سال، قدرت رانت و هر موقعیت سیاسی متفاوت است. با این حال، هنگام واردات مواد اولیه مورداستفاده برای فولاد، یا خود فولاد، ممکن است گاهی اوقات ارزان­تر از تولید آن در داخل باشد، بنابراین فشارهایی بر صنعت تولید برای استفاده از مواد داخلی وارد می­شود. تشویق تولیدکنندگان به تولید داخلی باعث افزایش اشتغال می­شود، اما ممکن است منجر به افزایش هزینه­ های نیز نیروی کار شود.

تاثیر نوسانات ارز بر قیمت میلگرد

در حالی­که قدرت دلار آمریکا عامل اصلی قیمت فولاد است، قدرت راند هر کشور نیز نقش مهمی ایفا می­کند. که متاسفانه با افزایش قیمت دلار در ایران که به دلیل تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران رخ می­دهد، موجب کاهش ارزش پولی کشور شده­است. ارز ضعیف­تر حتی قوی­­ترین صنعت را تحت­تاثیر قرار خواهدداد. بنابراین با افزایش قیمت دلار، قیمت آهن آلات و به تبع قیمت میلگرد نیز افزایش خواهد یافت.

روندهای صنعت

 قیمت میلگرد و فولاد نیز تحت تأثیر تقاضای صنایع مختلفی که از این مواد استفاده می­کنند، قرار می­گیرد. برای مثال، اگر صنعت خودرو قوی باشد، تقاضا برای فولاد ممکن است بیشتر شود. همین امر در مورد ساخت و ساز، نیز صادق است. یعنی اگر ساخت و ساز در کشوری بسیار افزایش یابد، تقاضا برای خرید میلگرد نیز افزایش می­یابد که این به نوبه خود موجب افزایش قیمت میلگرد می­شود.

زمان سال

زمان سال بر بسیاری از صنایع تأثیر می­گذارد و صنایعی که از فولاد استفاده می کنند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تعطیلات، آب و هوا و بالا و پایین­ های فصلی بر تولید محصولات جدید تأثیر می­گذارد و تقاضا را افزایش یا کاهش می­دهد و از آن جا که تغییر تقاضا، با نوسانات قیمت همراه است، زمان سال بر قیمت فولاد و درنتیجه بر قیمت میلگرد تاثیر خواهدداشت. همچنین مطالعات نشان داده­است که فصلی بودن می‌تواند به نحوی الگوهای حمل و نقل و حالت‌های حمل و نقل نیز تأثیر بگذارد.

هزینه­ های انرژی

 انرژی یکی از مهم­ترین عوامل در قیمت­ گذاری فولاد است، زیرا تقریباً در هر جنبه­ ای از صنعت از فولادسازی و حمل و نقل گرفته تا ساخت و ساز استفاده می­شود. نفت متداول‌ترین سوخت مورد استفاده در صنعت فولاد است، بنابراین وقتی قیمت نفت پایین است، قیمت تمام‌شده فولاد و محصولات فولادی از قبیل قیمت میلگرد نیز پایین است و بدیهی است که وقتی قیمت نفت رشد بیشتری پیدا کند، قیمت فولاد و قیمت میلگرد نیز گران‌تر می‌شوند.

مقررات و سیاست دولت

همچنین مهم است که نقش دولت­ ها و سازمان­های نظارتی را در قیمت­گذاری فلزات فراموش نکنید. تعرفه­ ها و سهمیه­ های مختلفی ممکن است برای حمل و نقل، صادرات واردات فلز وجود داشته­ باشد که می­تواند قیمت را تغییر دهد. هر چقدر این سیاست ­ها سخت گیرانه­ تر باشد، قیمت فولاد و به تبع قیمت میلگرد افزایش خواهدیافت. علاوه بر این، باید در نظر داشت که سیاست­ های زیست محیطی اغلب بر تولید و تغییر هزینه ­ها تأثیر می­گذارند. اما نقش این عامل در کشور ما معمولا کم است و آن­چنان در تغییرات قیمت میلگرد محسوس نیست.

سخن آخر

برای اطلاع از قیمت به روز میلگرد باید به سایت­هایی که اطلاعات قیمت را در اختیار قرار می­دهند مراجعه کرد. زیرا قیمت­های درج شده با احتساب تاثیر تمامی عوامل موثر بر قیمت میلگرد هستند. در این مقاله سعی گردید تا تمامی عوامل متعددی که بر قیمت میلگرد موثر هستند توضیح داده­شود.

عواملی مانند عرضه و تقاضا، ارزش پولی کشور و همچنین عواملی مانند بلوغ بازار، هزینه­های تولید و عوامل سیاسی و اقتصادی جهانی همگی نقش خود را در تعیین قیمت فولاد ایفا می­کنند. نوسانات قیمت فولاد، به طور مستقیم بر قیمت میلگرد و هر محصولی که از فولاد ساخته می­شود، تاثیر می­گذارد.